Selecteer een stuk tekst om hem voor te laten lezen!
Algemeen binnenland buitenland economie Extra Tech 

Doelstellingen kabinet voor elektrische auto’s mogelijk niet haalbaar door tekort aan metalen

Uit onderzoek van de universiteit Leiden blijkt dat het doel dat het kabinet om 2 miljoen elektrische autos te hebben in 2030 niet haalbaar is. Volgens het onderzoek zou het wegens een tekort aan metalen moeilijk worden om deze doelen te realiseren. Kunnen we dit nog op tijd oplossen?

Momenteel zijn er ongeveer 171.000 elektrische autos in Nederland. Er is dus nog veel te doen. De onderzoekers zeggen dat 2 miljoen onmogelijk is. Het doel voor het aantal elektrische autos zal eerder rond de 1 miljoen moeten worden gesteld. 

Het probleem zit in de beschikbare grondstoffen. Nederland zou tussen de 2 tot 4 procent van de globale jaarproductie van de grondstoffen nodig hebben terwijl hier maar 0.2 % van de wereldbevolking leeft. 

Het gaat om zes metalen: nikkel, kobalt, lithium en drie andere zeldzame metalen, met de namen praseodymium, neodymium en dysprosium. Deze grondstoffen zijn nodig voor de productie van de batterijen van de auto. 

Maar wat kunnen we eraan doen? Hoe zorgen we ervoor dat we genoeg metalen hebben om onze accu’s te maken? Benjamin Sprecher van de Universiteit van Leiden zegt het volgende: “Het probleem is niet een tekort aan kritische metalen, het probleem is hoe je er aan komt.” Daar heeft hij een punt. Haast alle mijnen die deze metalen delven liggen in China. Een nieuwe mijn openen is niet zomaar gebeurt. We zijn niet de enige die azen op deze metalen. Er zijn nog vele andere landen die ook de overstap op elektrisch rijden willen maken.

Een oplossing voor het probleem zouden slimme deelapps zijn. Manieren om elektrische autos op een slimme manier te delen. Zo zullen mensen geen eigenaar van een auto meer zijn. In plaats daarvan ‘bestellen’ via een app vervoer. De uitbreiding van huidige deelapps zou een hoop elektrische autos besparen. Er zouden naar verwachting tussen de negenhonderdduizend en de miljoen minder autos nodig zijn.

Wat ook wordt genoemd als oplossing is het kleiner maken van de batterij capaciteit. Tegenwoordig ligt de standaard actieradius rond de 500 kilometer. Volgens de onderzoekers zou dat beter naar de 250 kilometer moeten gaan. Dit zou makkelijk kunnen uit een onderzoek uit 2017 bleek dat de gemiddelde werk-gerelateerde afstand 24,5 kilometer is, een kleinere actieradius zou dus niet een gek idee zijn. 

Hoe dan ook; we zullen dit op een of andere manier op moeten lossen. Onze energietransitie zou anders in gevaar kunnen komen.

Gerelateerd:

Leave a Comment